Over Nicoline

Nicoline Soeter componeert hedendaagse muziek voor akoestische en elektronisch versterkte instrumenten. Haar composities zijn bijzonder fantasierijk in klank; kenmerken zich door originele vondsten in samenklank en instrumentkeuze. De laatste jaren ontwikkelt zij zich als multidisciplinair maker, met een sterke focus op de relatie muziek en tekst. Haar poëtische en filosofische teksten krijgen een plek in eigen composities of muziektheater.

‘Het regelmatig schrijven voor zangers heeft mijn werk persoonlijker gemaakt. De intimiteit van de stem en de identificatie met een zanger voor wie het lichaam zelf het instrument is, heeft me daartoe bewogen. Enerzijds zie ik klanktexturen en geluidsimpulsen als een objectieve taal die schoonheid in zichzelf draagt en niets anders hoeft te representeren. Anderzijds heeft juist muziek voor mij de kracht om in frictie of resonantie, in de onderhuidse energie of onverwachte openingen, op een heel directe manier emotie te communiceren.’

In 2020 componeerde Nicoline Soeter nieuwe werken voor sopraan Juliet Fraser & Explore Ensemble (opdracht November Music) en mezzo-sopraan Barbara Kozelj. In Ensemble VONK, met sopraan Rianne Wilbers, werkt ze als componiste en artistiek leider direct samen met de musici of als co-creator in een productie met andere componisten en theatermakers. Eerder schreef ze composities voor o.a. Erik Bosgraaf, Heleen Hulst en An Raskin, Toeac, Tiptoe Company en Ensemble 306.

Nicoline Soeter won de prijs Kunst en Filosofie van bkkc, Tilburg University en Avans Hogescholen in 2013. Haar werk werd uitgevoerd bij o.a. November Music, Transit Festival, Gaudeamus, Grachtenfestival, Huddersfield Contemporary Music Festival en de Dag van de Filosofie.

Cultureel persbureau: ‘Nicoline Soeter schrijft muziek van een dromerige klankschoonheid. Haar zanglijnen hebben een ruimtelijke puurheid die bij wijlen de zwierige muziek van een Hildegard von Bingen oproept.’

NRC: ‘Soeter is op haar best in klankvelden van de gruizige soort. Denk: ruisende elektronica en aangeschraapte remschijven als achtergrond voor de aanzwellende gitaar van Pete Harden en de scheurende sax van Tom Sanderman. Als kiezel- en zandgrond een klank zouden hebben, dan deze.’

VONK

In VONK werken Nicoline en vier musici samen aan nieuwe producties. Het ensemble heeft een sterk eigen geluid door de originele bezetting van sopraan, saxofoons, klarinetten en slagwerk. Open-minded en grensverleggend bouwt het ensemble sinds de oprichting in 2015 aan een nieuw repertoire. VONK geeft opdrachten aan componisten en werkt samen met theatermakers en schrijvers. Inmiddels zijn er 22 composities in opdracht van het ensemble geschreven. In 2016 presenteerde VONK de muziektheatervoorstelling ‘Wunderkammer’, geschreven door Nicoline Soeter, die in première ging op November Music. In 2018 werkte de groep aan haar debuutalbum ‘Whose arm is that?’ VONK was te horen bij o.a. Incubate, November Music, Muziektheaterdagen Amsterdam, Cross-Linx, Gaudeamus Muziekweek, Transit Festival (BE) en Huddersfield Contemporary Music Festival (GB).